En kraftkar koker kraft

Alt for mange tyr til hardpakka salt og kunstige, helseskadelige smaksforsterkere når de lager mat. Selv den økologiske buljongen, eller den flytende kraft man kjøper i flaske på butikken, er som regel fullpakket med salt, palmeolje, sukker og smaksforsterkere. Man lager faktisk ikke god mat med smaker fra TORO. Den beste kraften lager man alltid selv, og den beste kraften er alltid enkel. Denne kraften er i tillegg kjempesunn og spesielt rik på vitaminer og aminosyrer. Kjøttkraftens helbredende kraft (så du hva jeg gjorde der?) har historisk blitt godt dokumentert, og har alltid vært en viktig del av folkemedisinen verden over.

Personlig synes jeg søndag er den beste kraftdagen. Det skader ingen at man bruker en time ekstra på kjøkkenet denne dagen. Spesielt ikke når man fyller huset med de liflige duftene som bare innkokt kyllingskrog gir. Det er nemlig kyllingkraft som er mest anvendelig, lettest å lage og som blir best på smak (kylling kan byttes ut med høne her). Mens kraften koker har man også tid til å gjøre andre ting.

Det er mange måter å koke kraft på, men jeg synes det skal være minimalt med arbeid og maksimalt med smak. Det de færreste har forstått er at kraft egentlig er restemat. Jeg sparer på bein og kyllingrester fra alle kyllingmiddager og har en egen pose i fryseren der alt av kyllingvinger, fett, skinnslintrer og beinrester havner. Kyllingrester gir nemlig fra seg masse smak selv etter at det er stekt en gang. I tillegg passer jeg på å kjøpe hel kylling hver gang oppskrifter krever kyllingfilet. Å partere en kylling er såre enkelt (youtube hjelper gjerne til), og selv de rimeligste kyllingene gir mer smak enn de skamferte og overprisede filetene de fleste sverger til. Frys restene og kok kraft.

kraftkokingVidere er det helt i orden å bruke litt gamle, slitne, slappe grønnsaker og urter som purre, løk, selleri, stangselleri, sopp, gulrot, persille, timian osv. Man kan til og med bruke saftige og fruktige grønnsaker som squash og tomat så lenge man er klar for en kraft med litt mer sødme og farge (perfekt til tomatsupper eller italienske gryter f.eks.). Tanken er at basissmaken kommer fra kyllingrestene. Det andre du velger å ha oppi gryta er mer eller mindre valgfritt. Her er det rom for eksperimentering og ikke minst feiling.


Slik lager jeg den beste kyllingkraften:

To skrog fra parterte kyllinger, samt restene fra forrige kyllingvingebonanza, slenges i en stor gryte, dekkes med vann og kokes hurtig opp. Varmen skrus umiddelbart ned og mens kyllingene småputrer er det viktig å få bort det verste proteinskummet som legger seg på toppen. En finmasket sil, eller sleiv fikser biffen. Det er ikke farlig å droppe dette, men kraften blir da litt grå og grumsete. Det påvirker ikke smaken.

Når skummet er fjernet er det på tide å slenge i grønnsakene. Her er det greit å finkutte litt, men ikke så fint at grønnsakene kokes i stykker. Jeg bruker alltid løk, gulrot og purre – det er basisgrønnsaker som gir god smak på kraften. Har du noe gammel sopp i skapet så er det bare å skive dem og ha dem i samtidig med de andre grønnsakene. Sopp er en god kilde til den svært sammensatte umami-smaken. Det vil utfylle kraften din på en måte kjøpealternativene ikke klarer. Det er ikke nødvendig å rense grønnsakene godt, men skyll bort jord og skjær bort åpenbart dårlige deler. Noen ganger beholder jeg til og med skallet på løken. Om du bruker like mye kylling som beskrevet over bør du skive det hvite på en hel purre og ha det i sammen med to løk og rundt 300g gulrot. Det er nok til en god kraft. Er du interessert i himmelsk kraft bør du også ha i 200g sopp, et par laurbærblad, seks til ti nellikspiker og en spiseskje pepperkorn. Har du friske og røffe urter (f.eks. timian og persille) tilsetter du disse med stilker de siste ti minuttene av koketiden.

La alt (utenom urtene) koke i maks to timer. Det er grenser for hvor mye smak det er mulig å trekke ut av ingrediensene, og de fleste mener at oppimot to timer er optimalt for kylling. Smaking under hele kokeprosessen er selvfølgelig obligatorisk. Løft ut de store bitene og kast, sil kraften gjennom en finmasket sil. Hell den i en ren kjele og kok inn til halvparten. Avkjøl raskt (gjerne i vannbad) og fordel i fryseposer på 2,5 dl (til supper og gryter), eller i isterningposer (perfekt til saus). Enkelt ikke sant?

Advertisements

Author: Gunnar

I'm a film buff that games, cooks and reads comics. I'm also passionate about photography and digital distribution. Yes, really. Posts can be bilingual. Sorry about that.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s